jak dobrac oswietlenie we wnetrzach muvin

Światło we wnętrzach

autor: Blanka Warszawska

Odpowiednio dobrane światło ma ogromne znaczenie dla odbioru wnętrz, bez względu na to, czy mówimy o wnętrzach prywatnych, komercyjnych.
Bez odpowiednio zaprojektowanego oświetlenia ciężko mówić o wydajnej pracy, spokojnym odpoczynku, czy miłym spędzaniu czasu.

Projektowanie światła ma kilka aspektów:

RODZAJ OŚWIETLENIA

  • ŚWIATŁO OGÓLNE to oświetlenie (zazwyczaj) sufitowe. Przez deweloperów proponowane zazwyczaj w centralnej części sufitu. Ma oświetlać jak największą powierzchnie.
  • ŚWIATŁO MIEJSCOWE (robocze, kierunkowe)- to oświetlenie dodatkowe, doświetlające- np. lampy stołowe, podłogowe, kinkiety, czy taśmy LED nad blatem roboczym.
  • ŚWIATŁO DEKORACYJNE (nastrojowe, akcentujące) – światło ozdobne, mające podkreślić dany element wnętrza, czy wystroju; np. taśmy LED przy karniszach, czy w przeszklonych gablotach na zastawę.
schemat rodzajow oswietlenia 1

BARWA OŚWIETLENIA

Podawana jest w Kelwinach. Rozróżniamy trzy główne barwy oświetleniowe- ciepłą (2700K-3200K), neutralną (4000K-4500K) i zimną (5000K-6500K).

Oświetlenie o chłodnych, niebieskich odcieniach pobudza i sprzyja skupieniu się, więc nadaje się idealnie do miejsc pracy, gabinetów.

Oświetlenie neutralne, najbardziej zbliżone do naturalnego oświetlenia dziennego należy stosować w miejscach, gdzie zależy nam na jak najlepszym odwzorowaniu barw- w garderobie, przy toaletce, przy której wykonywany jest makijaż.

Oświetlenie ciepłe, o żółtych tonach sprzyja relaksowi i wyciszeniu, dlatego idealnie sprawdzi się np. w sypialni.

barwa swiatla od zimnej do cieplej

SZCZELNOŚĆ I ODPORNOŚĆ OPRAW OŚWIETLENIOWYCH

Stopień ochrony oprawy składa się z dwóch cyfr poprzedzonych skrótem IP (ang. International Protection Rating).

Pierwsza cyfra ( od 0 do 6) określa maksymalną wielkość ciała obcego, które może wniknąć do oprawy przez obudowę.
0 – bez ograniczeń
1 – 50mm
2  – 12,5mm
3 – 2,5mm
4 – 1mm
5 – oprawa pyłoodporna
6 – oprawa pyłoszczelna

Druga cyfra (od 0 do 8) określa odporność oprawy na wodę.
0 – brak odporności na wodę
1 – odporna na krople wody spadające pionowo
2  – odporna na krople padające pod kątem 0-15st.
3 – odporna na deszcz (krople padające pod kątem do 60st.)
4 – odporna na bryzgi wody z dowolnego kierunku
5 – odporna na strugi wody
6 – odporna na fale zalewające oprawę
7 – oprawa może być zanurzona w wodzie do głębokości 1m.
8 – oprawa podwodna

izolacyjnosc opraw
schemat odczytywania izolacyjności opraw
źródło: www.smd-led.pl/blog/wp-content/uploads/2019/02/Klasy-ochronno%C5%9Bci-1024×360.jpg

Jaką oprawę zastosować w łazience?
Pomocna będzie poniższa grafika:

schemat wymagancej szczelnosci opraw w strefach mokrych
strefy wymaganej szczelności opraw w zależności od lokalizacji w łazience
źródło: www.sztuka-wnetrza.pl/galleries/thumbs/fit_in_636x1000/unspecified-2.jpeg

Najczęściej popełniane błędy:

  • Zbyt mało oświetlenia w pomieszczeniu – jedna lampa w centralnej części pomieszczenia to stanowczo za mało! Projektując wnętrze należy dostosować je do swoich potrzeb – przemyśleć, gdzie pracować, gdzie odpoczywać, a gdzie czytać książkę.
  • Źle dobrana barwa światła – od niej zależy nasze samopoczucie, czy nastrój panujący we wnętrzu – błędem jest stosowanie żarówek o tej samej barwie we wszystkich pomieszczeniach, bez względu na ich przeznaczenie.
  • Zła lokalizacja oświetlenia – ponownie – podczas projektowania oświetlenia należy się zastanowić do czego będzie ono służyło – np. miejsce do makijażu czy golenia twarzy powinno emitować światło na wprost, tak aby nie dawać cieni.
bledy projektowe w oswietleniu miejsca do makijazu
Błędy popełniane podczas projektowania oświetlenia w łazience
źródło: www.i.pinimg.com/564x/06/4c/08/064c08662a2d93e479d8158d856cd75b.jpg
  • Brak miejsca na transformatory- projektując oświetlenie taśmami LED powinniśmy przewidzieć miejsce na transformator- jeśli nie pomyślimy o tym na etapie projektu możemy zepsuć cały efekt leżącym na podłodze, czy szafce transformatorem zasilającym.
  • Oprawa niepasująca do pomieszczenia- pomijając wszystkie kwestie techniczne jak ilość, barwa oświetlenia i ich lokalizacja należy skupić się też na tym, czy wybrana przez nas oprawa będzie tworzyła z resztą pomieszczenia integralną całość.